Header Koninklijke Vezet en Hordijk: al 25 jaar samen vernieuwing brengen

Koninklijke Vezet en Hordijk: al 25 jaar samen vernieuwing brengen

Hordijk Verpakkingen en groetesnijder Koninklijke Vezet gaan samen al meer dan 25 jaar terug. In deze periode is er een intensieve samenwerking ontstaan tussen de familiebedrijven waarbij onderling vertrouwen doorslaggevend is.

Vanuit Vezet is inkoper Sander van Veen alweer acht jaar de vaste contactpersoon en sparringpartner voor Hordijk. Sander: “De productontwikkelingen en innovaties van de verpakkingen gaan snel. Zeker voor de producten die wij als Vezet leveren: vers gesneden groenten en fruit. Samen zijn er al de nodige successen verwezenlijkt, zoals de introductie van de maaltijdsalade. Samen blijven we ook onze klant Albert Heijn verrassen met innovatieve producten.”

Samen blijven vernieuwen

“Regelmatig komen er ook vragen vanuit Albert Heijn voor een nieuw product. Hiermee gaan we dan aan de slag. De product developers van Hordijk komen met een nieuw idee, of juist wij. Daarnaast nemen wij en Hordijk ook zelf initiatief om producten te verbeteren en aan te passen.”

“We houden elkaar scherp op kwaliteit, innovatie en kosten”

De tonijnmaaltijdsalade

De echte doorbraak in de samenwerking kwam na een paar jaar, toen er een schaaltje met een ‘insert’ moest komen. Denk aan een tonijnmaaltijdsalade, waarbij de tonijn in een apart schaaltje zit. Hiervoor deden we een pilot, waarna wij preferred supplier werden. Hierna duurde het nog een jaar of tien voordat de maaltijdsalade écht overwaaide vanuit Engeland.

Tray to tray fruitbakje

Het wordt steeds moeilijker om rPET te verkrijgen dat afkomstig is van petflessen, aangezien fabrikanten steeds vaker hun eigen flessen terugnemen. Sander: “Daarom hebben we samen met Hordijk een fruitbakje ontwikkeld voor Albert Heijn dat wordt geproduceerd van afval van consumenten. Een heel goed alternatief. Zo zijn we voorbereid op de toekomst en waarborgen we de circulariteit van onze producten. En bereiden we ons voor op de toekomst van de verpakkingsindustrie.”

Meer innovatie? Meer reductie!

De supermarktsector heeft in het ‘Plastic Pact NL’ afgesproken om het gebruik van verpakkingsmaterialen tussen 2020 en 2025 te reduceren met 25%. Bovendien moet in 2025 al het verpakkingsmateriaal van Vezet recyclebaar zijn. Een flinke uitdaging. Een mooie innovatie heeft al een reductie van 18% opgeleverd, ofwel een besparing van 200.000 kilo kunststof. Hordijk en Vezet hebben samengewerkt en de verpakking dunner gemaakt: we werken nu met ribbeltjes. Daardoor is er minder kunststof nodig. Ook zijn de schaaltjes voor de maaltijdsalades iets lager gemaakt. Hierdoor passen er nu twee schalen op elkaar in de kratten van Albert Heijn, in plaats van één. Dat levert een mooie CO2-reductie op. Inmiddels is de verpakkingsmateriaalreductie al gerealiseerd, maar we gaan uiteraard door met besparen!

Kwaliteit voorop

Sander is blij met de aanpak van Hordijk. “Voor ons is leverbetrouwbaarheid het allerbelangrijkste. En dat maakt Hordijk waar. Daarna volgen kwaliteit, innovatie en de prijs. Hierop houden we elkaar scherp. Om bijvoorbeeld minder kunststof te maken, produceren we lichtere en dus dunnere schalen. Dit bekent wel dat het product kwetsbaarder kan worden. We vinden dan samen een oplossing.”

Koninklijke partners

Koninklijke Vezet draagt al zo’n zes jaar het predicaat koninklijk. Vanaf 11 mei 2022 is dit ook het geval voor Hordijk. Sander vertelt hierover: “Voor mijn gevoel is het vooral een kroon op je werk. Het bedrijf dat begon als producent van zuurkool, is nu uitgegroeid tot een onderneming met meer dan 1.200 werknemers. Daarnaast is het predicaat koninklijk waardevol voor leveranciers en klanten. Het predicaat kan dienen als een soort garantie. Het toont aan dat ons bedrijf al meer dan 100 jaar bestaat en nog altijd succesvol is.”

Gezamenlijke toekomst

Sander en Simon kijken uit naar een mooie gezamenlijke toekomst. Het gebruik van 100% gerecycled plastic is daarin een belangrijk duurzaamheidsstreven. Zo werken we aan een gesloten plastic keten, waar mooie kansen liggen voor beide bedrijven. “Ik verwacht vooral veel kleine stappen: bescheiden innovaties om aan het Plastic Pact te kunnen voldoen. Maar ook kleine aanpassingen kunnen grote besparingen opleveren”, sluit Sander af.

Commercieel directeur Simon Kat: 
Bij Hordijk stond commercieel directeur Simon Kat aan de spreekwoordelijke wieg van de relatie met Vezet. In de eerste jaren kwam hij er vaak over de vloer. En als trouwe medewerker is hij 30 jaar later nog steeds de vaste contactpersoon. Simon: “De onderlinge samenwerking gebeurt in een professionele en gemoedelijke sfeer. Er is een goede onderlinge relatie, gebaseerd op vertrouwen. Dit komt mede door achtergronden van onze bedrijven als familiebedrijf. Ik merk dat als je op een prettige manier samenwerkt, je zeker op de langere termijn veel meer voor elkaar krijgt. En dat is essentieel in onze manier van zakendoen, wij gaan voor langetermijnrelaties.”

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief