Header Reshoring: hoe korter de lijntjes, hoe beter

Reshoring: hoe korter de lijntjes, hoe beter

Reshoring lijkt voor afnemers steeds meer een manier om de leveringsbetrouwbaarheid van hun verpakkingen en andere inkoopartikelen te verhogen. Hordijk Spuitgiet Verpakkingen ziet de vraag vanuit die hoek sterk toenemen.

BRON: Netwerk magazine van Federatie NRK, editie maart 2022

Het bedrijf uit Zevenhuizen produceert sinds enkele jaren verschillende private label flessen voor Remia. Kortgeleden is daar een A-merk fles bij gekomen. Het gaat om flessen die voorheen in België en het Verenigd Koninkrijk werden geproduceerd. Onder andere de Brexit heeft ervoor gezorgd dat steeds meer fabrikanten hun verpakkingen lokaal inkopen, merkt sales manager Bastiaan Koenen: ”We krijgen steeds meer vragen van klanten die hun verpakkingen in Engeland laten produceren. Die zitten nu met heffingen en de steeds hogere kosten voor het transport. Bovendien is het zeetransport niet altijd betrouwbaar. We maken nu bijvoorbeeld ook jars die eerst in China werden geproduceerd en in Nederland worden afgevuld. En bussen en verpakkingen die voorheen in Italië en Turkije werden gemaakt. Zo zijn er meer voorbeelden.”.

“Je bent voor een groot deel lucht aan het transporteren. Dan is het eigenlijk best logisch dat je een leverancier dichterbij zoekt.”

Het belangrijkste argument voor afnemers om dichterbij huis te sourcen, is volgens Koenen de leveringsbetrouwbaarheid: ”In Nederland zitten veel bedrijven die perfect een verpakking kunnen produceren en in veel gevallen beter kunnen inspelen op de gewenste snelheid. We zijn voorraadhoudend voor onze klanten. Als er een afwijking in de productieplanning is bij een klant  of er is ruimte om wat meer te verwerken, dan kunnen we direct een vrachtwagen met verpakkingen sturen. Als je die van elders in Europa of zelfs de andere kant van de wereld moet krijgen, ben je een aantal dagen tot weken kwijt.”

Lucht transporteren

In het geval van Remia speelt bij reshoring ook duurzaamheid een rol. Het bedrijf wil zijn verpakkingen binnen een straal van vierhonderd kilometer vanaf de fabriek in Den Dolder inkopen. Minder transportkilometers betekent een lagere CO2-uitstoot. In het geval van Hordijk en Remia bedraagt de afstand voor een enkele reis slechts 62 kilometer. “Dat scheelt, meent Koenen, flessen zijn volumineus die je in tegenstelling tot bakjes niet in elkaar kunt stapelen. Er gaan er misschien duizend op een pallet, zo’n zestig pallets in een vrachtwagen. Je bent voor een groot deel lucht aan het transporteren. Dan is het eigenlijk best logisch dat je een leverancier dichterbij zoekt.”

Koenen denkt dat de trend van reshoring (of in het geval van nieuwe klanten nóshoring) nog wel een tijdje zal doorzetten: "Bedrijven willen in veel gevallen lokaler hun spullen halen.”

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief